شصت درصد افزایش خشونت در بهار خونین افغانستان
محمد اسحاق فیاض محمد اسحاق فیاض

یک ماه است که سال جدید شمسی می گذرد، طی این ماه میزان خشونت ها بسیار بالارفته و انسانها بیگناه زیادی قربانی گردیده اند، در این میان یک مقام بلندپایه آیساف گفته است که گروه طالبان تاکتیک و شیوه عملیاتی خود را تغییر داده است و در سایه این روش انسانهای غیرنظامی بیشتری را قربانی می کند.

جنرال جوزف بلاتز، سخنگوی آیساف در نشست خبری مشترک با سخنگوی نماینده ارشد غیرنظامیان ناتو گفت که طالبان تواناییشان را در نبرد با نیروهای افغان و خارجی از دست داده اند و از همین رو به ترور شخصیت ها و کشتن غیرنظامیان دست می زنند. آمارهای سال جاری نشان می دهند که حملات هراس افکنانه بر غیرنظامیان، بزرگان قوم، عالمان و مقام های دولتی افزایش یافته اند و این حملات شصت درصد کل حمله های هراس افکنانه را می سازد.

 در این خشونت ها از نوع ترور، انتحار، بمب گذاری و مین کذاری در ماه گذشته 60 برابر افزایش یافته، تردیدی وجود ندارد، وقتی در یک هفته 6 تا 7 حمله انتخاری در سطح کشور رخ می دهد و چندین مین انفجار می کند و تلفات به بار می آورد و یا چندین تن از شخصیت های با نفوذ توسط طالبان ترور می شوند، خود آشکار و روشن می سازد که میزان خشونت ها تا چه اندازه بالا رفته است. در امار ایساف مبنی براین که 60 درصد خشونت ها بالاگرفته است، تردیدی وجود ندارد، اما سئوال اساسی که وجود دارد این است که براساس کدام قراین و شواهد، گروه طالبان توان مقابله شان را در برابر نیروهای اردوی ملی و ناتو از دست داده اند؟ آیا در این زمینه کدام شواهدی وجود دارد که نیروهای طالبان توان مقابله با نیروهای یاد شده را نداشته باشند؟

شواهد که تاکنون نشان نمی دهد که گروه طالبان توان تهاجمی خود را از دست داده باشد، تنها در هفته گذشته طی 48 ساعت 8 نظامی ناتو توسط طالبان کشته شدند، براساس گزارش رسمی دفتر مطبوعاتی آیساف در كابل پنج تن از نظامیان آیساف در نقاط مختلف افغانستان و 3 تن دیگر طی یک روز در جنوب افغانستان بر اثر درگیری‌های مسلحانه با طالبان كشته شدند.

این تلفات نشان می دهد که گروه طالبان هنوز هم توانایی حملات چریکی را دارد، روشی که در گذشته نیز موثر بود و طالبان با استفاده از همین شیوه و نیز شیوه مین گذاری کنار جاده ای نیروهای اردوی ملی و ناتو را پای در می آوردند و اکنون این شیوه شدت بیشتری بخشیده است. در کنار این حملات طالبان به حملات منظم نیز دست زده اند، زیرا تقریبا سه هفته ( 9حمل) می شود که ولسوالی انت و ایگل توسط طالبان تصرف شده و این منطقه را همچنان در اختیار دارند.

شمس الرحمن نورستانی قوماندان امنیهء ولایت نورستان به رسانه ها گفت که طالبان ساعت 5 صبح حمله کرده و این ولسوالی را به تصرف خود در آوردند. حدود 300 طالب به این ولسوالی حمله کرده و آن را تصرف نمودند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است که طالبان این ولسوالی را با شکستاندن مقاومت پولیس تحت کنترول خویش  در آورده اند. اگر این گزارش ها صحت داشته باشد ( که صحت دارد) نشانگر این واقعیت است که طالبان در کنار افزایش حملات انتحاری، ترور و مین گذاری، توان حملات چریکی و عملیات منظم خود را همچنان در دست دارد و در با توجه به شرایط موجود از این شیوه ها کار می گیرند.

بعد از سه هفته ار تصرف این منطقه می گذرد، جمال الدین بدر والی نورستان می‌گوید اگر حکومت به باز پس گیری دوباره ولسوالی وانت وایگل اقدام نکند و راه نورستان مرکزی از طریق ولسوالی‌های مانوگی و چپه دره ولایت کنر دوباره باز نشوند، امکان دارد که این مناطق نیز به مراکز نیروهای مسلح مخالف مبدل شوند. طالبان از این مناطق می‌توانند تمام ساحه شرقی کشور را به خطر تهدید کنند.

هرچند ولایت نورستان و کنر به پاشنه اشیل نیروهای خارجی و داخلی تبدیل گردیده است، زیرا این دو ولایت که هم مرز با پاکستان است در مناطق کوهستانی قرار دارد و گروه طالبان از آن طرف مرز با خیال راحت تجهیز می شوند و با یک توامندی قوی نظامی با استفاده از کوهستانی بودن منطقه دست به عملیات منظم می زنند و به راحتی یک ولسوالی را به تصرف خود در می آورند. ولسوالی های انت و وایگل در و نیز برگ متال در ولایت نورستان از جمله مناطقی است که بارها میان دولت و طالبان دست به دست شده است و این بار برای آن که طالبان قدرت نظامی خود ار نشان دهند، در همان اوایل ماه حمل یعنی 9 حمل این ولسوالی را تصرف کرد و هنوز هم آن را به چنگ خود دارد، همانطوری که گذشت والی نورستان چندین بار برای بازپس گیری ولسوالی انت و ایگل از دولت در خواست کمک و نیرو کرده است اما تاهنوز پاسخ روشنی نشنیده است.

با توجه به این وضعیت، آیا می توان باور کرد که گروه طالبان تضعیف شده است و توان مقابله نظامی خود را در برابر ناتو و اردوی ملی از دست داده است؟

هرچند رجز خوانی های نظامی یکی از شیوه های رزمی است که  روحیه نیروهای رزمی را بالا می برد، اما اگر این گونه رجز خوانی ها از واقعیت ها بسیار به دور باشد، ممکن است باورهای کاذبی را به وجود بیاورد که به نتایج غمبار و خونین نظامی منجر شود.

شاید سبب ادعای سخنگوی آیساف  مبنی بر این که  طالبان توان جنگی خود ار در مقابل نیروهای داخلی و خارجی از دست داده است، این باشد که طالبان در عملیاتی که تویط ناتو در ولایت قندهار شروع شده است، مقاومت رو در رو نکرده اند و نیز در شمال کشور زی عملیات های کوچکی که در چند ولایت شمال کشور رخ داد طالبان متواری گردیده اند. در این تردیدی وجود ندارد که که گروه طالبان در همه جا نمی توانند دست به عملیات های منظم بزنند، عملیات منظم آموزش و تجهیزات سنگین می خواهد که طالبان ندارند، به همین دلیل انان در بسیاری از ولایت ها به عملیات ها چریکی و جنگ و گریز روی آورده اند و مین گذاری جاه ای را پیشه اصلی خود ساخته اند. زیرا این گروه قبلا توان مقابله رو در رو با نیروهای اردوی ملی و ناتو را نداشت و نمی تواند آن را سبب ناتوانی جدید طالبان دانست، در شمال کشور در عین حالی که توان مقابله منظم را ندارند، از قدرت رزمی چریکی نسبت به جنوب برخور دار نیست، اما بازهم بخش های از ولایت های قندوز، بغلان و بادغیس را به عنوان قدرت های محلی درچنگ دارند.

در حالی که این گروه به دلیل داشتن عقبه فرار به  راحتی در ولایت های کنر و نورستان دست عملیات های منظم شبه چریکی می زنند و منطقه وسیعی را به تصرف در می آورند.

به هرحال همانطوری که سخنگوی آیساف گفته است، خشونت ها در انواع مختلف آن طی یک ماه گذشته به میزان 60 در صد افزایش پیداکرده است و بهار خونین دیگری در افغانستان باردیگر اغاز شده است و هنوز روشن نیست که در سال جاری جان چه تعداد انسان دیگر قربانی خواهد شد.

به نظر می رسد سال جاری  سال آزمون برای طالبان وناتو باشد، زیرا ناتو سعی دارد با صزبات سنگینی که بر پیکر طالبان وارد می کنند، توجیه خوبی برای شروع خروج تدریجی شان پیدا کنند و طالبان نیز با چنگ و دندان تلاش دارند دامنه خشونت ها و انتحار و ترور و بمب گذاری و مین گذاری و حملات چریکی و شبه چریکی را چنان گسترش دهند، تا ثابت کند که هنوز جان دارد و توان مقابله را از دست نداده اند و در نتیجه آنچه در این میان قربانی می شود تعداد زیادی از انسانهای بی گناه است که قربانی خشونت ها می گردد و این بهار را باید بهار خونین خشونت ها نامید.


April 24th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات